Hvorfor er jeg ikke øverst hos Google?

Vi får ofte dette spørsmålet, og det kan være mange grunner. Har du jobbet noe med søkemotoroptimalisering? Du har kanskje en godt etablert bedrift med gode kunder og godt omdømme, men du ønsker å få flere kunder. Når du Googler, så dukker du derimot ikke opp på Google. Eller kanskje du nettopp har lansert en nettside for første gang, og lurer på hvorfor den ikke dukker opp på toppen?

 

Her er noen av grunnene til at du kanskje ikke havner på toppen på Google:

1. Lite arbeid med søkemotoroptimalisering (SEO)

Det første grepet du bør gjennomføre er å ta en grundig titt på nettsiden din. Er den søkeordsoptimalisert? Dette er noe man må jobbe kontinuerlig med, og du burde starte i går. Søkemotoroptimalisering handler rent teknisk om arbeid med titler, oppbygging av siden, nøkkelord, metatitler og beskrivelser og flere fancy ord. Denne jobben sørger for at du dukker opp i det organiske søket til Google når kunden søker etter din tjeneste eller produkt.

Det er ikke gjort på 1-2-3, og det å havne høyt i Google sine rangeringer kan ta flere måneder til år. SEO er fremdeles en svært god investering, som kan gi deg gode avkastninger i det lange løp. Det er større sjans for at noen klikker på deg i søkefeltet enn hvis du er synlig som en annonse. Vi i Østlandsweb hjelper deg selvfølgelig gjerne med denne jobben.

 

2. Du prioriterer ikke kunden

Veldig mange tenker på at nettsiden skal være fin, flott og fantastisk. Alt skal fremheves og vises frem, men det er viktig å sette seg inn i kundens sko. Hva er kunden egentlig ute etter?

Skal førsteinntrykket være en reise gjennom bedriftens historie og visjon, eller er kunden ute etter mer informasjon om produktet/tjenesten din, og kanskje et bestillingsskjema eller kontaktinformasjon? Gir du ikke kunden din hva den ønsker med en gang, så er det store muligheter for at kunden går igjen.

3. Innhold innhold innhold

Har du innhold på nettsiden din? Eller rettere sagt, har du godt innhold på nettsiden din? Hvis du har lite eller dårlig innhold på siden din, vil ikke Google anse nettsiden din som troverdig – og dermed vil du falle i rangeringen.

Google leter alltid etter det innholdet de tror er mest relevant for brukeren. Dersom brukeren kommer til en nettside med lite innhold, så forlater de fort nettsiden uten å undersøke videre. Content is king.

 

4. Er nettsiden din mobilvennlig (responsiv)?

Dersom du har en nettside som ikke egner seg på mobile enheter, så vil du bli straffet – av både brukeren og Google.

En responsiv nettside betyr at nettsiden tilpasser seg brukerens skjermstørrelse. Google straffer sider som ikke er mobilvennlige ved å gi dem dårligere rangering i søkemotoren. Hvis du har vært inne på en side som krever at du må zoome inn og ut for å navigere deg, så har du kanskje følt på irritasjonen det medbringer. Brukerne dine vil mest sannsynlig gå raskt ut av en nettside som ikke er mobilvennlig. Vi hjelper deg gjerne med å gjøre din nettside mobilvennlig.

 

5. Er nettsiden din treig?

53 prosent av brukere forlater en nettside om den bruker mer enn 3 sekunder på å laste inn på en mobil. Vi vil ha informasjon, og vi vil ha den nå – ikke om fem sekunder.

Det er flere elementer som påvirker hastigheten på siden din. Det kan være filstørrelser på bilder, serverytelse, at siden ikke er optimalisert og komprimert – og mye annet. Vi tar gjerne en titt for deg for å se hva vi kan gjøre.

 

Les gjerne mer om søkemotoroptimalisering her eller ta kontakt med oss!

 

Forrige

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta de siste nyhetene og oppdateringene fra oss. 

Du er nå påmeldt!