Hvor ofte bør du oppdatere nettsiden?

The UX design team plans to develop a prototype smartphone application.

 

Om du bør jobbe med og oppdatere nettsiden din kontinuerlig kommer litt an på hva slags type nettside du trenger. Om behovet «kun» er å ha en flott nettside som skal benyttes som et visittkort eller produktforklaring, trenger du antageligvis ikke å legge mange timer inn i siden hver måned. Om du derimot har ambisjoner om å vokse, få flere besøkende og aktivt markedsføre dine tjenester, så anbefaler vi kontinuerlig arbeid på tilstedeværelsen på nett.

Nettsider skal ikke være statiske

En nettside er ikke en trykksak. Når en brosjyre er trykt, så er den trykt. På nettsidene dine har du muligheten til å kontinuerlig endre og tilpasse innholdet til å passe dine kunder. Dette gjøres både for kundene dine, og for Google sin søkerobot. Hver gang du legger ut et nytt produkt eller en ny sak, så sender du et signal til Google om at siden er aktiv og at de må indeksere den på nytt. Dette vil igjen resulterere i at Google mest sannsynligvis vil prioritere deg i søkeresultatene, fordi informasjonen på din nettsiden er jevnlig oppdatert med relevant informasjon. Dette kan resultere i nye kunder. I tillegg får du delt nye produkter og informasjon med dine eksisterende kunder.

Produkter og tjenester

Det er viktig å oppdatere nettsiden med informasjon om hva slags produkter og tjenester du tilbyr. Hvis du ikke forteller kunden om hva du gjør, hvorfor skal de velge deg? I tillegg er det viktig å fjerne utgåtte produkter eller tjenester. Dette kan lede til misforståelser, og tapt tilitt.

Ansatte

Det er viktig å legge inn nye ansatte og fjerne de som ikke lenger jobber hos dere. Hvis man først har lagt inn info om de ansatte, forventes det at informasjonen er korrekt. Dersom kunden prøver å kontakte noe som ikke lenger jobber hos deg, så kan det resultere i tapt kunde og dårlig inntrykk.

Nyhetsoppdateringer

Dersom din bedrift kan generere nyhetssaker og oppdateringer fra bedriften jevnlig, så er dette en gullgruve når det kommer til SEO og synlighet. Kall det hva du vil, blogg, artikler, tips og råd, inspirasjon, nyheter, osv. Del informasjon som er relevant og nyttig for dine kunder! Du kan ende opp med å bli en ressurs innen din bransje, og finne nye kunder som søker på google etter dine tjenester.

Innlegget bør være på minst 300 ord, og du bør legge ut minst 6 ganger i året. Det er lett å si at man skal skrive ett innlegg i uka, men ofte går det i glemmeboken eller havner nederst på prioriteringslista. Vi tilbyr våre kunder en avtale hvor vi skriver innlegg og publiserer – så kan du fokusere på det du kan best.

Funksjoner og utseende

På samme måte som vi tilføyer nye ting i hjemmet, så kan en nettside også trenge en oppdatering på både funksjon og utseende. Det er ikke snakk om å lage en helt ny nettside hvert kvartal, men det å endre litt bilder, gjøre noen fargejusteringer, osv. kan utgjøre en stor forskjell. Nettsiden kan føles ny og fresh ut, når man kun har gjennomført små tiltak.

Men det er ikke bare å kaste seg ut i å gjøre store endringer. Vi anbefaler at det gjennomføres en analyse av nettsiden i forkant. Det kan gjøres via f.eks. Hotjar, som er et program som viser heatmaps av nettsiden. Med denne løsningen vil det være mulig å se akkurat hvor dine kunder beveger musa og klikker. På den måten kan vi se hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

Eksempel: Du har et kontaktskjema på nettsiden med 10 utfyllingsfelt. Vi ser på analysen at de besøkende begynner å fylle ut skjemaet, men faller av etter det syvende feltet. Kanskje det er en god idé å korte ned skjemaet litt for å oppnå flere konverteringer?

Utnytt nye funksjoner

Det utvikles stadig nye funksjoner og tjenester. Er det noe som kan gjøres enklere for kundene dine? Kanskje man gjøre bestillingsprosessen enklere, eller oppfølgingsløsningene? Det er stadig nye grep man kan ta for å gjøre det enklere for kunden, samt spare tid både for deg og kunden. Vi bistår gjerne med forslag til hvordan nettsiden din kan forbedres. Ta gjerne kontakt.

Mer jobb enn du ønsker?

Om nettsiden har ligget brakk lenge forstår vi at dette er en lang liste med tiltak, som kan virke litt overveldende.

For en fast månedssum kan vi hjelpe deg på nett. Vi kan videreutvikle din eksisterende nettside, analysere hvordan kundene benytter siden og gjøre tiltak. Vi kan oppdatere innhold, og mye mer. Du kan gjøre det du er god på, så kan vi gjøre det vi kan – nettsider.

Ta kontakt for et uforpliktende møte om hva vi kan hjelpe deg med.

Forrige

Neste

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta de siste nyhetene og oppdateringene fra oss. 

Du er nå påmeldt!