Ofte stilte spørsmål

  • E-post
  • Domene
  • Feil
  • Betaling
Hvordan logger jeg på webmail?

Klikk her for å logge inn på webmail med brukernavn og passord.

Oppsett av mail på Outlook 2010

Oppsett for outlook 2010 med IMAP på mail01.east.no

Denne guiden viser hvordan du oppretter en epostkonto i Outlook. Vi går ut i fra at du har installert Outlook på din PC og at du ikke har satt opp noen epostkontoer fra før av.

Brukernavn: Din e-post adresse.
Passord: Som levert av oss.
Servertype: IMAP
IMAP server: mail01.east.no
Krever sikker Pålogging: Ja

SMTP server: mail01.east.no
Krever autentisering: Ja
Krever SSL: Ja (TLS / port 587)

Webmail: https://mail01.east.no/


Start programmet. Gå til Fil / Informasjon.

Velg «Legg til konto».

Velg «Konfigurere serverinnstillinger eller flere servertype manuelt». Trykk «Neste».

Velg «E-post på Internett». Trykk «Neste».

Sett inn e-post adressen og passord du har fått av oss samt serveradresser som nedenfor.

Velg «Flere innstillnger».
Velg «Server for utgående».

Velg «Avansert».
Sett SSL/TLS som nedenfor.

Sjekk «Server for utgående e-post» er huket av som nedenfor.
Trykk «Neste».

Her trykker du nå «Test kontoinnstillinger» knappen.
Hvis du ikke får en feilmelding på testen så trykker du «Neste».

Du er nå ferdig og kan ta kontoen i bruk.
Du kan teste ved å sende en e-post til deg selv.

Oppsett av mail på Android

Oppsett for Android Mail med IMAP på mail01.east.no

Denne guiden viser hvordan du oppretter en epostkonto i Android Mail. Vi går ut i fra at ikke har satt opp noen epostkontoer fra før av.

Brukernavn: Din e-post adresse.
Passord: Som levert av oss.
Servertype: IMAP
IMAP server: mail01.east.no
Krever sikker PÃ¥logging: Ja

SMTP server: mail01.east.no
Krever autentisering: Ja
Krever SSL: Ja (TLS / port 587) 

Webmail: https://mail01.east.no/

På din Android start programmet E-post.

Sett inn din e-post adresse.
Trykk «Neste» 

Sett inn passord du fikk av oss.
Trykk «Manuelt Oppsett»

Valg «IMAP»

Ditt brukernavn er din e-post adresse.
IMAP-server er mail01.east.no
Trykk «Neste»

SMTP-server er mail01.east.no
Krev pållogging skal værre «PÅ»
Brukernavn er din e-post adresse.
Passordet er det du fikk av oss.
Trykk «Neste»

Default er «Automatisk»
Trykk «Neste»

Skal det spilles av en lyd ved mottak av e-post?
Trykk «Neste»

Sett inn ønsket visningsnavn og navnet ditt.

Trykk «Fullfør Oppsett»
Som en test send en e-post til deg selv.

Oppsett av mail på Apple mail

Oppsett for Apple Mail med IMAP på mail01.east.no

Start Apple Mail prgrammet.
På Menyen velg til Kontoer.
Velg «Legg til konto».
Velg «Mail-konto».

Sett inn e-post adressen og passord du har fått av oss samt serveradresser som nedenfor.
Trykk «Logg på».

Du er nå ferdig og kan ta kontoen i bruk.
Du kan teste ved å sende en e-post til deg selv.

Oppsett av mail på iOS

Denne guiden viser hvordan du oppretter en epostkonto i iOS Mail. Vi går ut i fra at ikke har satt opp noen epostkontoer fra før av.

Brukernavn: Din e-post adresse.
Passord: Som levert av oss.
Servertype: IMAP
IMAP server: mail01.east.no
Krever sikker PÃ¥logging: Ja

SMTP server: mail01.east.no
Krever autentisering: Ja
Krever SSL: Ja (TLS / port 587) 

Webmail: https://mail01.east.no/

På din iOS enhet start programmet Mail.

Gå på «Innstillinger»
Velg «Mail, kontakter, kalendere»
Velg «Legg til konto»
Velg «Annen».
Velg «Legg til e-postkonto»

Sett inn navnet ditt.
Sett inn e-post adressen din.
Passordet er det du fikk av oss.
Sett inn en evt beskrivelse.
Trykk «Neste»

Valg «IMAP»

IMAP-server er mail01.east.no
Ditt brukernavn er din e-post adresse.
Passordet er det du fikk av oss.
Trykk «Neste»

SMTP-server er mail01.east.no
Brukernavn er din e-post adresse.
Passordet er det du fikk av oss.
Trykk «Neste»

Enheten din vil forsøke verifisere din e-post.
Trykk «Neste»

Hvis verifisering er velykket vises denne siden.
Trykk «Arkiver»

Da er vi ferdig. Som en test send en e-post til deg selv.

Oppsett for Thunderbird med IMAP

Denne guiden viser hvordan du oppretter en epostkonto i Outlook. Vi går ut i fra at du har installert Thunderbird på din PC og at du ikke har satt opp noen epostkontoer fra før av.

Brukernavn: Din e-post adresse.
Passord: Som levert av oss.
Servertype: IMAP
IMAP server: mail01.east.no
Krever sikker Pålogging: Ja

SMTP server: mail01.east.no
Krever autentisering: Ja
Krever SSL: Ja (TLS / port 587)

Webmail: https://mail01.east.no/

Hvordan konfigurere Thunderbird for å koble seg til Zimbra postkassen.

Start Thunderbird.
Hvis du aldri har brukt Thunderbird før, bør kontoveiviseren starte på egen hånd. For å åpne den manuelt, gå til Verktøy-menyen, velg Kontohandlinger og klikk Legg til e-postkonto.
Angi følgende i vinduet Mail Account Setup:
Ditt navn: skriv inn ditt fulle navn.
E-postadresse: skriv inn e-postadressen din (brukernavn@radiodayseurope.com).
Passord: skriv inn passordet ditt.

Klikk på Fortsett-knappen.
Klikk på manuell konfigurasjonsknapp.
Skriv inn følgende, og klikk deretter på Re-test-knappen.
Innkommende: IMAP
Innkommende server vertsnavn: mail01.east.no
Utgående server vertsnavn: mail01.east.no
Brukernavn: skriv inn brukernavnet@radiodayseurope.com
For innkommende server: Tilkoblingssikkerhet: STARTTLS
Utgående port: 587 og tilkoblingssikkerhet: STARTTLS

Klikk på Re-test knappen.
Hvis det ble oppdaget feil, må du rette feilene og deretter klikke på Re-test-knappen igjen. Hvis ingen feil ble oppdaget, klikker du på Opprett konto-knappen.
Klikk på OK-knappen.
Klikk på Get Mail-knappen for å hente e-postmeldingene dine.
Høyreklikk på kontoen i venstre vindusrute som du nettopp opprettet. Klikk på Abonner-knappen.
Velg all postkassen mappen du vil abonnere på.
Klikk på OK-knappen.

Hvordan kan jeg stoppe spam?

Hvis du ikke har et spamfilter, så anbefaler vi deg å kjøpe den tilleggstjenesten av oss for kr. 180,- pr. år eks. mva. Med dette spamfilteret vil vi kunne stoppe mye, men ikke alt. Ofte er det norske annonser som vi ikke kan stoppe uten at det vil gå ut over nyhetsbrev som du ønsker å få, fra f.eks. Elkjøp eller Komplett. Hvis du mottar et «nyhetsbrev» som du ikke har meldt deg på og benytter avmeldingslinken, så kan du, uten å vite det, gi beskjed til avsender om at du leser mailen. Avsender vil da se deg som salgbar, og du kan motta enda flere fra andre igjen. Seriøse aktører vil selvfølgelig respektere avmeldingen.

Nyttig lesing
https://www.onnet.no/hva-er-spam/ <- Vi anbefaler å lese denne
https://nrkbeta.no/2007/09/13/spam-fra-norske-bedrifter/
https://www.nettavisen.no/nyheter/10-triks-for-a-bli-kvitt-spam/213346.html
https://nettvett.no/e-postvett/

Har mailen min blitt stoppet i spamfilteret?

Noen mailer blir dessverre stoppet i spamfilteret på grunn av forskjellige grunner. Hvis du føler det er en epost du mangler, kan vi «dykke ned» i spamfilteret og se om vi finner den for deg. Vi har en timespris à kr 850 eks. mva. og vanligvis vil det ta cirka en halvtime.

Koster det noe å bytte eier på et domenet?

Dersom domenet skal overføres til en ny eier, kreves det et nytt egenerklæringsskjema for den nye eieren. Eierskifte koster én årsavgift.

Kan jeg endre selve domenenavnet?
Nei, det er ikke mulig. Du må registrere et nytt domenenavn, og eventuelt slette det gamle domenet.
Hvor lang tid tar det å flytte et domene?

Flytting av .no, .se og .dk-domener går vanligvis i løpet av 1-2 arbeidsdager etter at flyttingen er bekreftet av innehaveren av domenet (per epost eller telefon), mens flytting av .com/.org/.net/.biz/.info/.name-domener normalt tar 5 dager å fullføre etter at flyttingen er bekreftet.

Du vil motta epost fra oss straks flyttingen er fullført. Etter dette kan det likevel ta opp til 24-48 timer før flyttingen er synlig alle steder på Internett.

Hvordan flytter jeg domenet mitt vekk fra Østlandsweb?

Hvis du ikke lenger ønsker å benytte deg av våre tjenester og vil flytte domenet til en annen tjenesteleverandør, kan du selvfølgelig gjøre det. Bare ta kontakt med din nye leverandør og fortell dem at du ønsker å flytte domenet til dem. Fremgangsmåten er litt forskjellig for de forskjellige toppnivådomenene, men din nye leverandør vil vite hvordan dette skal gjøres rent praktisk, og kan gi deg nærmere instruksjoner for hva du trenger å gjøre.

For en del domenenavn (.no, .se, .com m.fl.) trenger du en autorisasjonskode (AUTHINFO) for å flytte domenet vekk fra oss. Ta kontakt med oss for å få dette. Vi mottar derimot ikke en varsling når flytting er gjennomført, så for å unngå å motta ytterligere fakturaer er det viktig at du sender en skriftlig oppsigelse minst 3 måneder før ny faktureringsperiode. 

Hvordan flytter jeg domenet mitt til Østlandsweb?

Hvis du ønsker DNS, epost, webhotell eller andre tjenester til ditt domenenavn gjennom Østlandsweb, men du har registrert domenet ditt hos en annen leverandør, så kan du flytte domenet ditt til oss. Selve flyttingen er gratis, du betaler kun for de tjenestene du bestiller hos oss.

For å bestille flytting trenger vi det som heter auth. kode fra din eksisterende leverandør. Ta kontakt så hjelper vi deg videre.

Hva er en registrar?

En registrar er et firma som er godkjent av et registry (se under) for å tilby registrering av domenenavn til sluttbrukere.  Årsavgiften for et domene faktureres vanligvis av den registraren som domenet ligger hos, og alle endringer på domenet (navnetjenere, kontaktinformasjon osv.) må også gå via den registraren som domenet ligger hos i øyeblikket.

En registrant er innehaveren («eieren») av et domene. Normalt er det også registranten som disponerer og betaler for domenet, men det trenger ikke å være det.

Et registry er den sentrale registreringsautoriteten for et gitt toppnivå-domene, f.eks. Norid for .no-domener og VeriSign for .com-domener. Registryet drifter den sentrale databasen over alle domener under det aktuelle toppnivå-domenet, og sørger for at de er tilgjengelige rent teknisk (dvs. synlige på rotnavnetjenerne). De fleste registries tilbyr ikke registrering av domener direkte til sluttbrukere, men bare gjennom akkrediterte (godkjente) registrarer.

En videreselger er et firma som tilbyr registrering av domenenavn, men som ikke selv er akkreditert registrar. De må derfor registrere domenene via en registrar i stedet for direkte hos registryet. De aller fleste som tilbyr registrering av .com-domener i Norge er videreselgere.

Hva vil det si at et domene er parkert?

At et domene er parkert vil si at det er registrert, men at det ikke er i bruk (ennå). Et domene som er parkert, er ikke satt opp med verken epost eller websider.

Når du registrerer et domene hos Domeneshop eller flytter det til oss, kan du velge å bruke våre navnetjenere (DNS og www-videresending). Dersom du gjør dette, men ikke oppretter noen DNS-pekere eller www-videresendinger for domenet, vil det automatisk bli parkert på våre servere.

Et parkert domene har samme pris som et domene som er i bruk.

Jeg ønsker å kansellere min bestilling. Hva gjør jeg?

Det er i utgangspunktet ikke mulig å kansellere en domenesøknad. Domeneregistrering er bindende, noe vi opplyser klart og tydelig om når du legger inn din bestilling. Det spiller ingen rolle om du har stavet feil eller om du skulle ombestemme deg. Domeneregistrering er en tjeneste som anses som fullt levert på registreringstidspunktet, og angreretten bortfaller derfor straks registreringen er fullført, jfr. Angrerettlovens §22 c).

Dersom du ønsker å kansellere tjenester (epost, webhotell, etc.) tilknyttet dine domenenavn, så er dette fullt mulig. Ta i såfall kontakt med oss.

Hvilke tegn kan et domenenavn inneholde?

Et domenenavn kan kun inneholde bokstavene A-Z, sifrene 0-9 og bindestrek (-), i tillegg til et punktum (.) som benyttes for å gruppere domenene i hierarkier, f.eks. under .no eller .com. Under noen toppnivå-domener tillates dessuten internasjonale tegn slik som Æ, Ø og Å, men disse blir kodet på en spesiell måte slik at det kodede domenenavnet bare inneholder A-Z, 0-9 og bindestrek.

Et domenenavn må minimum bestå av 2 tegn og maksimalt 63 tegn før punktumet. I tillegg gjelder egne regler for de forskjellige toppnivå-domenene. For å finne ut om et domenenavn er lovlig å registrere, prøv å søke etter det på domeneshop.no og se om du får en feilmelding eller ikke.

I et domenenavn er det ikke forskjell på store og små bokstaver, slik at East.No er det samme domenenavnet som east.no. Det vanlige er å oppgi domenenavn med bare små bokstaver. Legg også merke til at prefikset «www.» vanligvis ikke er en del av domenenavnet det kan søkes om. Hvis en webside f.eks. heter www.mittnavn.no, så er selve domenenavnet egentlig bare mittnavn.no, mens www.mittnavn.no er ett av mange mulige subdomener under mittnavn.no.

Kan jeg registrere et .no domene uten org.nr.?

Nei. For å registrere et domene direkte under .no, må organisasjonen være registrert i Enhetsregisteret i Brønnøysund med eget organisasjonsnummer. Det samme gjelder registrering under de geografiske subdomenene, f.eks. .oslo.no og .bergen.no.

Søknad om eget organisasjonsnummer gjøres ved å fylle ut skjemaet samordnet registermelding og sende til Enhetsregisteret i Brønnøysund. Også enkeltmannsforetak, klubber og idrettslag kan få eget organisasjonsnummer. For mer informasjon, se websidene til Brønnøysundregistrene: www.brreg.no.

Dersom du ønsker å sikre deg et .no-domene på vegne av et nystiftet firma eller en organisasjon, og ikke har tid til å vente på organisasjonsnummer fra Brønnøysund, må du først registrere domenet på en privatperson eller en annen organisasjon, og så overføre det til den riktige organisasjonen senere. Merk at et slikt eierskifte koster en ekstra årsavgift.

Hva er et domenenavn?

Et domenenavn er din egen unike adresse på Internett, din digitale identitet. Teknisk sett er et domenenavn simpelthen en kobling mellom et navn og en IP-adresse. Alle datamaskiner tilknyttet Internett har sin unike IP-adresse, men fordi vi mennesker har lettere for å huske navn enn sifre, har man laget domenenavnsystemet (DNS) som lar oss bruke navn slik som www.east.no(domenenavnet) istedenfor 194.63.248.25 (IP-adressen).

Et domenenavn registreres for ett eller flere år av gangen, og må fornyes så lenge du ønsker å beholde det. Et kort, godt og beskrivende domenenavn gjør det lettere for dine kunder og kontakter å huske epost-adressen eller hjemmeside-adressen din. Fordelen med å ha et eget domenenavn er at adressen din alltid forblir den samme, selv om du bytter jobb eller Internett-leverandør.

Et domenenavn er hierarkisk oppbygget med punktum (.) som skille mellom de ulike nivåene. Under toppnivå-domenet .no ligger f.eks. domenenavnet east.no som har subdomenene www.east.no og ftp.east.no. Dersom du eier domenenavnet mittnavn.no, eier du også automatisk alle subdomener under dette domenet som du måtte finne det for godt å opprette, f.eks. www.mittnavn.nobare.mittnavn.no og mitt.bare.mittnavn.no.

Mitt domene er sperret/virker ikke. Hva gjør jeg?

Dersom ditt domene ikke fungerer eller din konto er blitt sperret, bør du først sjekke om du har betalt alle fakturaer til oss. Om du har en faktura som er forfalt og ikke betalt, kan det være årsaken.

Dersom alle fakturaer er betalt og din konto fortsatt er sperret eller ikke fungerer, må du ta kontakt med kundeservice. Det kan da være andre årsaker til at kontoen din er blitt stengt. F.eks. kan det være et sikkerhetshull på siden, utsendelse av spam eller andre årsaker som gjør at kontoen bruker for mye ressurser el.l.

Ta kontakt for mer hjelp eller veiledning.

Kan jeg få faktura tilsendt elektronisk?

Selvfølgelig! Send oss en epost på faktura@east.no med ønsket fakturaadresse.

Jeg har flyttet mitt domene til Østlandsweb, hvorfor får jeg fortsatt faktura fra tidligere leverandør?

Først må du forsikre deg om at domenet faktisk er blitt flyttet til Østlandsweb. Dersom du har fått bekreftelse fra oss på epost om at flyttingen er fullført, så kan du være sikker på at det er gått i orden. Du kan også sjekke i WHOIS at kontaktinformasjon og navnetjenere for domenet er endret vekk fra den gamle leverandøren. Mange leverandører krever en skriftlig oppsigelse fra kunden før de slutter å sende ut fakturaer. Noen leverandører opererer også med bindingstider og/eller lange oppsigelsestider, og dette betyr at du kan risikere å måtte betale til den gamle leverandøren selv etter at domenet er flyttet. Ta kontakt med den gamle leverandøren for å forsikre deg om at de har mottatt din oppsigelse og at du har gjort opp eventuelt mellomværende med dem.

Kan jeg få tilsendt faktura på nytt?

Vi kan selvfølgelig sende deg faktura på nytt. Send oss en epost på faktura@east.no så hjelper vi deg.

Jeg har mottatt faktura for et domene jeg ønsker å si opp. Hva gjør jeg?

Våre abonnementstjenester gjelder for 12 måneder av gangen dersom ikke annet er avtalt. Abonnementet for tjenesten fornyes automatisk med nye 12 måneder.

I henhold til våre tjeneste vilkår må en oppsigelse leveres 3 måneder før neste fakturaperiode starter. Du som kunde er selv ansvarlig for at oppsigelsen blir levert innen fristen. Oppsigelsen skal gjennomføres via epost, dersom oppsigelsen kommer via andre kanaler er den ikke gyldig.

Hvor melder jeg adresseendring?

Send oss en epost på faktura@east.no med hva som skal endres så fort som mulig.

Koster det noe å bytte eier på et domenet?

Dersom domenet skal overføres til en ny eier, kreves det et nytt egenerklæringsskjema for den nye eieren. Eierskifte koster én årsavgift.

Hvor mye koster et domenenavn?

Et .no domenenavn koster kr 250 pr år, eks mva. Visse spesial domener vil koste mer per år, vi opplyser om dette før registrering av disse domenene. Se for øvrig for prisliste for andre tjenester